Auteur in de kijker: Do Van Ranst


Do van Ranst
werd op 13 juli 1974 in Dendermonde geboren, maar woont al bijna zijn hele leven in Hamme. Al vanaf de schoolbanken was hij bezeten van verhalen. Omdat hij de lessen vaak saai vond, verzon hij knotsgekke en soms erg romantische verhalen waarin hij vaak en graag de hoofdrol speelde. Toen hij twaalf jaar was wist hij al dat hij iets met schrijven wilde doen. Hij merkte dat het iets was waar hij zich heel goed bij voelde. Hij verslond heel wat jeugdboeken en is dus bijna automatisch jeugdboekenschrijver geworden. Zoals vele tieners en pubers schreef hij vooral gedichten. Zo is hij overgeschakeld naar korte verhalen. Hij zegt dat op een gegeven moment zijn kast bijna vol lag.
In 1999 debuteerde hij, op vijfentwintigjarige leeftijd, met Boomhuttentijd, een verhaal over zelfmoord, rouw en verdriet. Een jaar later schreef hij Zeven zinnen en een zoen, het eerste avontuur over Dina, die net als Do bezeten is van theater. Een pruik en paarse lippen en Hoge hakken en een hoed vormen het vervolg. Mijn bed is een boot  (2001) gaat over jongen die met zijn moeder de dood van zijn vader verwerkt. Mijn hondenjongen werd bekroond door de Kinder- en Jeugdjury Vlaanderen. Sluimerende verliefdheid en de mooie en minder mooie momenten van ontmoetingen zijn de centrale thema’s van het boek.
Met zijn manuscript Mijn vader zegt dat we levens redden won Do van Ranst in 2004 de Prijs Knokke-Heist Beste Jeugdboek. Het boek werd ook bekroond met de Deutsche Jugendliteraturpreis en zal op het witte doek te zien zijn. Voor Moeders zijn gevaarlijk met messen ontving van Ranst voor de tweede maal de Prijs Knokke-Heist. Hij kreeg ook twee Boekenwelpen: in 2007 voor Dun en in 2009 voor Moeders zijn gevaarlijk met messen.

5 reacties op Auteur in de kijker: Do Van Ranst

  1. nancy schreef:

    do ,je boeken zijn heel tof ik en mijn paar vriendinnen moeten een tentoonstelling maken en de titel van dat boek is:Mijn bed is een boot.we zijn allemaal 10jaar ik wil graag nog wat meer gegevens over jou voor het te gebruiken op een nieuwe site die noemt:gegevens van Do Van Ranst zou je dat willen doen we zouden dat graag willen in die tentoonstelling hebben we de voorpagina afgeprint en we gaan daar informatie over boek op schrijven het wordt echt een top dankje wel voor je boeken
    zo je voor 24 mei 2015 iets laten weten dat zou perfect zijn want tis met estaffeten we mochten kiezen en we hebben tentoonstelling gekozen we zijn met vier soms noemen we en t,y,b en l cool hè alvast bedankt
    bye t,j,b en l

    • dieter schreef:

      Nancy of t,j,b en l,
      jullie hebben iets geschreven als reactie op een blogbericht van de Openbare Bibliotheek Brugge. Ik vrees dat Do Van Ranst jullie reactie niet zal lezen en dus ook niet zal antwoorden. Met een mail naar do.vanranst@telenet.be hebben jullie waarschijnlijk meer succes.
      Groetjes!

  2. pieter schreef:

    beste do van ranst.

    ik je boek tranen van stroop en theater gelezen.
    hierin wil ik je zeggen dat ik het een heel leuk boek vond en heel ontroerend en zo. maar als je nog eens een boek schrijft zou ik je graag een tip willen geven. je zou eens een boek moeten maken met actie zo meer een boek waar iemand in vermoordt wordt of zo en ze achter de dader moeten zoeken. ik vraag dit aan jouw omdat ik wel houd van jouw schrijfstijl. ik hoop dat je er eens over nadenkt.

    vriendelijke groeten pieter lenssens

  3. Florence schreef:

    Beste Do , Wij zijn Julie en Florence van Sint-Bavo Humaniora Gent uit de klas 2c , wij hebben een opdracht voor nederlands en deze opdracht gaat over een spreekoefening waarbij wij informatie moeten zoeken over een auteur die ons interesseert , wij hebben namelijk voor jou gekozen. Wij zouden u een paar vragen willen stellen.

    1. Hoe bent u beginnen schrijven aan boeken?
    2. Je tweelingbroer , is die ook zo zot van boeken? is hij toevallig ook een schrijver?

    Wij zouden het heel graag hebben moest u antwoorden,
    Met vriendelijke groeten Florence en Julie :)

  4. Do Van Ranst schreef:

    Dank dat jullie mij in het spreekwoordelijke zonnetje zetten te Brugge!
    Veel dank,

    Do

Geef een reactie

