Bronzen Adhemar voor Steven Dupré

Steven Dupré, striptekenaar uit Antwerpen, zal op 10 december 2011 tijdens het Strip Turnhout-festival de Bronzen Adhemar, ofwel de Prijs van de Vlaamse Gemeenschap voor de Strip 2010-2011, ontvangen uit handen van Vlaams minister van Cultuur Joke Schauvliege. Dat werd gisteren bekendgemaakt. Aan de hoogste onderscheiding voor het Vlaamse beeldverhaal, die al sinds 1977 wordt uitgereikt, hangt een beeldje van Marc Sleens Adhemar en een geldprijs van 12.500 euro vast.

Dupré maakt al 25 jaar strips. De striptekenaar is zowel bij het jonger als ouder striplezend publiek bekend.
Voor de jeugd tekende hij onder andere de stripreeks “Sarah & Robin” . De reeks vertelt het verhaal van Sarah, een dromerig meisje dat door haar grenzeloze fantasie vaak in conflict komt met haar vriendinnen. Haar leven verandert totaal wanneer ze Robin leert kennen. Robin is namelijk onzichtbaar, behalve voor Sarah en voor haar opa Ivanhoe die Robin bedacht heeft. En dat zorgt voor verrassende avonturen.
Een andere reeks van zijn hand, maar dan eerder voor volwassenen, is “Coma“.
De jongste jaren werkt Dupré vooral in het buitenland. Met Alexandre Astier maakt hij de stripversie van het populaire Franse tv-programma “Kaamelott“.

Uit het juryrapport blijkt Dupré een “uitstekend ambassadeur van de Vlaamse strip” te zijn. “Zijn tekenwerk bezit universele kwaliteiten, hij heeft visie en integriteit, weet goed waar hij mee bezig is en heeft succes in het buitenland”. “Striptekenen heeft er van kleinsaf ingezeten”, vertelde Dupré in 2007 nog in een interview in Stripgids. “Mijn ouders zagen snel dat ik beter tekende dan mijn broers en ze hebben me daar altijd in gestimuleerd. Ik ben heel even naar de tekenschool geweest, maar daar ging het voor mij niet snel genoeg. Ik heb het daar niet zo lang volgehouden. Ik wilde echt alleen maar tekenen; ik vond dat te veel tijd met ‘geknutsel’ werd verspeeld.”

Geef een reactie

